torsdag, april 01, 2010

Värmande majs & morotssoppa med ananassalsa

cornchowder-tomatosalsa

Värmande majs & morotssoppa med ananassalsa
ca 3 portioner

1 medelstor gul lök
1 klyfta vitlök
2 små morötter
2 mjöliga potatisar
300 g majs (en burk)
1 tsk sambal oelek
1/2-1 msk olivolja
spiskummin
ancho chili
mald koriander
ca 7-8 dl vatten
1 tsk vitvinsvinäger
salt, ev lite socker
ev. en tärning grönsaksbuljong
ev. 1-2 msk creme fraiche

Hacka lök och vitlök fint. Låt fräsa i olivoljan i en gryta på medelvärme - den ska bli mjuk, men inte ta färg. Tärna potatis och morot smått. Tillsätt moroten först och fräs i ett par minuter. Tillsätt även majs, samal oelek och alla kryddor och fräs ett par minuter till. Ha i potatisen och vatten så att det täcker, och ev. en tärning buljong. Koka upp, täck med lock och koka på låg värme i ca 20-30 minuter. Potatis och morötter ska bli mjuka.

Mixa med stavmixer, och späd ev. med mer vatten om konsistensen är för tjock. Rör ner creme fraiche om du vill - det mildrar smaken lite - och smaka av med salt, lite socker och vitvinsvinäger.

Servera med ananassalsan, och gärna mer creme fraiche.

Ananassalsa
en liten burk krossad ananas
2 medelstora tomater, urkärnade och smått tärnade
1 liten rödlök, fint tärnad
en skvätt vitvinsvinäger
salt, svartpeppar

Låt ananasen rinna av i ett durkslag, och även tomaterna om de är lite vattniga. Hacka löken och låt ligga i lite vitvinsvinäger en kvart. Blanda med tomater och ananas, och smaka av med salt och peppar.

Recept på engelska:
Corn Chowder with Pineapple Salsa

2 kommentarer:

oumberligating sa...

Vilken fin och trevlig blogg jag hamnat på! Härliga bilder och fin text, verkligen! Allt ser så djäkla gott ut!
Helt otroligt, jag har bloggat i snart två år utan att ha funderat det minsta på att det finns på varje blogg uppe i vänstra hörnet, en liten textrad där det står "nästa blogg", jag testar där idag och dyker alltså rakt in i din "värld"!
Det råder just nu "stiltje" på min blogg, så jag "ser" mig runt lite! (ler)
Kanske skulle jag väntat med att skriva några rader hos dig, för kommer man in på min blogg idag så ger den verkligen ingen sann bild av mig! (ler)
Har varit en mycket "dålig människa inatt" har "cyberdruckit alkohol med främmande kvinnor bla!
Jag är annars en mycket fin "kille"!
Minns inte när jag senast nyttjade alkoholhaltiga drycker! (ler)
Som sagt ska inte plåga ditt kommentarsfält med mer svammel, men som sagt fin blogg du har!
Ha en forstsatt fin Helg!
Kram ifrån Peter Olofsson alias Ulv Röde!

LINA K sa...

Det där låter verkligen gott! =)